Drukuj 

Uzgodnienia i Zajmowanie Pasa Drogowego


Zajmowanie Pasa Drogowego


Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi. Zezwolenie dotyczy w szczególności:

Przed wystąpieniem do zarządcy drogi z wnioskiem o zajęcie odcinka pasa drogowego Inwestor winien wykonać wszelkie uzgodnienia dotyczące lokalizacji inwestycji w pasie drogowym i jego sąsiedztwie oraz w zakresie kolizji z drogami wojewódzkimi.

Wnioski o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego
Wniosek w sprawie wydania zezwolenia na zajęcie odcinka pasa drogowego oraz wniosek o wydanie zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym drogi wojewódzkiej urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego (według zamieszczonych poniżej wzorów) należy złożyć u zarządcy drogi, co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.
Wniosek do zarządcy drogi o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, powinien zawierać:

Do wniosku należy załączyć:

Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi w pasie drogowym powinien określać sposób zabezpieczenia tych robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W przypadku zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót do składanego wniosku należy dołączyć dodatkowo:

Informacja o opłatach za zajęcie pasa drogowego:
Opłatę za zajęcie pasa drogowego zarządca drogi pobiera zgodnie z Uchwałą nr XIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko - mazurskiego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu ( Dz. Urz. Woj. Warmińsko - Mazurskiego Nr 139 z dnia 11 października 2004 r., poz. 1726 ).
Wyliczoną opłatę zajmujący pas drogowy zobowiązany jest wpłacić w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji na rachunek ZDW:
Bank CITI Handlowy: 65 1030 1218 0000 0000 9251 8019

podając datę i numer decyzji, której dotyczy opłata. Nie zapłacenie w terminie należności z tytułu zajęcia pasa drogowego podlegać będzie przymusowemu ściągnięciu należności w trybie egzekucji wraz z kosztami egzekucyjnymi.

Zajmujący pas drogowy jest obowiązany powiadomić zarząd drogi o zakończeniu robót
i przywróceniu odcinka pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności. Zarząd drogi dokonuje komisyjnego odbioru zajmowanego odcinka pasa drogowego.
Jeżeli w 24 miesięcy od udostępnienia dla ruchu uprzednio zajętego odcinka pasa drogowego ujawnią się wady techniczne spowodowane nieprawidłowym wykonaniem robót, zarząd drogi powiadamia o tym zajmującego pas drogowy oraz określa termin usunięcia wad. W razie zwłoki w usunięciu wad zarząd drogi może wykonać niezbędne roboty na koszt zajmującego pas drogowy.
Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości dziesięciokrotnej opłaty ustalanej zgodnie z art. 40, ust. 4-6 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440).
Przez zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia rozumie się samowolne zajęcie pasa, przekroczenie terminu zajęcia lub zajęcie większej powierzchni niż określona w zezwoleniu.
Uwaga! Teren zajęty obejmuje cały plac budowy tj. miejsce wykopu, odkładu urobku, składowania urobku, powierzchnię zajętą przez sprzęt, barakowozy, jak również drogi objazdowe i dojazdowe (za wyjątkiem objazdu po istniejącej sieci dróg).

Podstawa prawna:

            - art. 20 pkt 8, art. 39 art. 40

Budowa lub przebudowa zjazdu

Zgodnie z art. 29 ust. 2 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440), w przypadku budowy lub przebudowy drogi, budowa lub przebudowa zjazdów dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440), budowa nowego lub przebudowa istniejącego zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu.

Zgodnie z art. 30 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440), utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.

Przy budowie zjazdu z drogi wojewódzkiej obowiązuje następujący tryb postępowania:

ETAP I Zezwolenie na lokalizację zjazdu

1. Wnioski o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi wojewódzkiej należy składać w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie ul. Pstrowskiego 28B, 10-602 Olsztyn.

1.1. Do wniosku należy załączyć:

 1.2. Informacja o opłatach skarbowych:

-        wydanie decyzji podlega opłacie skarbowej w wysokości 82,00 zł z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, według stawki określonej w części III ust. 44 pkt 2 załącznika do Ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 783 z późn. zm.).

-        złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, z chwilą złożenia do organu podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł, według stawki określonej w części IV kol. 3 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (opłata nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub, gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

1.3. Zwolnienia z opłaty skarbowej:

-        Wydanie decyzji dla inwestycji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego nie podlega opłacie skarbowej – zgodnie z art. 2 ust 1 i pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2015, poz. 783 z późn. zm.).

-        Wydanie decyzji dla organów administracji państwowej i samorządowej nie podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 roku (t. j. Dz. 63525 poz. istopada 2006 roku (Dz.U. .U. z 2015 r., poz. 783 z późn. zm.).

1.4. Sposób uiszczenia opłaty skarbowej:

- opłaty skarbowej dokonuje się gotówką w kasie organu podatkowego właściwego miejscowo w sprawach opłaty skarbowej - Urzędu Miasta Olsztyn Pl. Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn - Wydział Podatków i Opłat lub na rachunek ww. Urzędu:

20 1030 1218 0000 0000 9040 1513
Bank Handlowy w Warszawie S.A.
Urząd Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn - Wydział Podatków i Opłat

2. Odpowiedź zostanie udzielona w drodze decyzji administracyjnej, w której zostaną określone także parametry techniczne zjazdu – zgodnie z art. 20 pkt. 8 i art. 29 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440).

Termin odpowiedzi:
Do 30 dni.

Od decyzji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Wzór wniosku do pobrania

ETAP II Budowa zjazdu

1. Projekt techniczny zjazdu w zakresie konstrukcji i rozwiązań geometrycznych podlega uzgodnieniu w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Olsztynie - w Wydziale Dróg.

2. Przed złożeniem wniosku na zajęcie pasa drogowego na czas prowadzenia robót, należy uzyskać pozwolenie na budowę lub zgłoszenia budowy albo wykonywania robót budowlanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 290).

3. Zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy, w związku z tym projekty organizacji ruchu – na czas budowy zjazdu należy zatwierdzić w odpowiednim terenowo Rejonie Dróg Wojewódzkich (w Elblągu, Kętrzynie, Olecku lub Nidzicy).

Projekty stałej organizacji ruchu należy zatwierdzić w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Uwaga:

W przypadku wybudowania lub przebudowania zjazdu bez zezwolenia  zarządcy drogi, ZDW  zgłasza ten fakt właściwemu organowi nadzoru budowlanego w celu prowadzenia dalszego postępowania.

Podstawa prawna:

          - art. 29 ust. 1, 2, 3, 4, 5, 29a ust. 1, 2, 3, art.30, art. 40 ust. 1 ust. 2 pkt.1, ust. 3, 4,         10, 11, 12, 13.

Uzgodnienie podziału działki przy drodze wojewódzkiej w zakresie obsługi komunikacyjnej

Uzgodnienia dokonuje się na podstawie art. 35 ust. 3 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1440).

Jednym z warunków umożliwiających podział ewidencyjny nieruchomości jest - zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami- zapewnienie projektowanym do wydzielenia działkom dostępu do drogi publicznej, ale za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienia dla tych działek innych służebności drogowych.

Dostęp do drogi publicznej nie jest pojęciem tożsamym ze zjazdem z drogi. Położenie działki przy drodze wojewódzkiej nie oznacza, że zarządca drogi jest zobowiązany do udzielenia jej właścicielowi zgody na wykonanie zjazdu.

Powyższe uzgodnienie z zarządcą drogi sposobu podziału działek, pozwoli na prawidłowe zaprojektowanie zjazdów do poszczególnych działek.

 Wzór wniosku do pobrania


DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA ZEZWOLENIA NA UMIESZCZENIE REKLAMY NA TERENIE PASA DROGOWEGO


 - Plan terenu w skali 1: 500 lub 1:1000 ze szczegółową lokalizacją tablicy.
- Opis dokładnej lokalizacji wnioskowanej tablicy reklamowej, takich jak.:

STAWKI OPŁAT za zajęcia elementu pasa drogowego

Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego podano zgodnie z uchwałą nr XXIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko - mazurskiego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu ( Dz. Urz. Woj. Warmińsko - Mazurskiego Nr 139 z dnia 11 października 2004 r., poz. 1726 )
§ 1
 Ustala się stawki opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich w związku z:
1) prowadzeniem robót w pasie drogowym w celach nie związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg,
2) umieszczaniem w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
3) umieszczaniem w pasie drogowym obiektów budowlanych nie związanych
z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
4) zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w punktach 1 - 3.
§ 2
 1. Za zajęcie 1,0 m2 powierzchni elementu pasa drogowego dróg wojewódzkich ustala się następujące stawki opłat za każdy dzień zajęcia:
- opłata za zajęcie 1,0 m2 powierzchni pasa drogowego w tym poboczy, chodników, zatok postojowych, zatok autobusowych, ciągów pieszych i jezdni przy zajęciu powierzchni do 20 % szerokości - 1,00 zł,
- opłata za zajęcie 1,0 m2 powierzchni pasa drogowego w tym poboczy, chodników, zatok postojowych, zatok autobusowych, ciągów pieszych i jezdni przy zajęciu powierzchni od 20 % do 50 % szerokości - 5,00 zł,
- opłata za zajęcie 1,0 m2 powierzchni pasa drogowego w tym poboczy, chodników, zatok postojowych, zatok autobusowych, ciągów pieszych i jezdni przy zajęciu powierzchni od 50 % do całkowitego zajęcia - 10,00 zł,
 2. Dla elementów pasa drogowego nie wymienionych w ust. 1 ustala się stawkę opłat za każdy dzień zajęcia w wysokości - 0,50 zł
3. Za zajęcie 1,0 m2 pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione
w § 1 punkty 1 - 3 ustala się stawkę opłat za każdy dzień zajęcia w wysokości - 1,00 zł
4. W przypadku konieczności usunięcia awarii urządzeń nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a znajdującymi się w pasie drogowym stosuje się stawki jak w ust. 1.
5. Zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
§ 3
Za zajęcie pasa drogowego, w tym przestrzeni nad pasem drogowym, o którym mowa w § 1 pkt 2,
a w szczególności linii energetycznych, telekomunikacyjnych, rurociągów, taśmociągów, wzdłuż drogi ustala się następujące roczne stawki opłat za 1,0 m2 powierzchni pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy umieszczanego urządzenia:
1) poza obszarem zabudowanym w jezdni - 200,00 zł,
2) poza obszarem zabudowanym w chodniku i poboczu - 100,00 zł,
3) poza obszarem zabudowanym w pozostałych elementach pasa drogowego - 50,00 zł,
4) w obszarze zabudowanym w jezdni - 200,00 zł,
5) w obszarze zabudowanym w chodniku i poboczu - 150,00 zł,
6) w obszarze zabudowanym w pozostałych elementach pasa drogowego - 25,00 zł,
7) na drogowych obiektach inżynierskich - 150,00 zł.
Stawkę roczną nalicza się od dnia obowiązywania decyzji na okres 365 dni ( np. od dnia 15 maja 2004 r. do dnia 14 maja 2005 r. )
§ 4
Za umieszczaniem w pasie drogowym obiektów budowlanych nie związanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam, o których mowa w § 1 pkt 3, ustala się następujące stawki opłat za 1,0 m2 powierzchni:
1) pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy obiektu handlowego lub usługowego - 1,00 zł,
2) pasa drogowego zajętego przez rzut poziomy innych obiektów - 0,50 zł,
3) reklamy informującej o towarze, usługach, imprezie, osobie lub ruchu społecznym - 3,00 zł,
4) reklamy umieszczonej nad obiektem , w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zawierającej wyłącznie informacje o wykonywanej działalności, godzinach otwarcia i nazwisku właściciela - 0,50 zł.