Głównej zawartości

Uzgodnienia i Zajmowanie Pasa Drogowego

Uzgodnienia i Zajmowanie Pasa Drogowego


Zajmowanie Pasa Drogowego


Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi. Zezwolenie dotyczy w szczególności:

  • Prowadzenia na obszarze pasa drogowego robót naziemnych, nadziemnych lub podziemnych,
  • Włączenia pasa drogowego lub jego części do placu budowy prowadzonej poza pasem drogowym,
  • Wydzielenie pasa drogowego do wyłącznego korzystania przez określonych użytkowników,
  • Umieszczania reklam w pasie drogowym (wyłącznie na obszarze zabudowanym),
  • Innych działań, które powodują ograniczenie, zakłócenie lub zamknięcie ruchu drogowego, a nie wynikają z warunków ruchu drogowego lub stanu technicznego pasa drogowego.

Przed wystąpieniem do zarządcy drogi z wnioskiem o zajęcie odcinka pasa drogowego Inwestor winien wykonać wszelkie uzgodnienia dotyczące lokalizacji inwestycji w pasie drogowym i jego sąsiedztwie oraz w zakresie kolizji z drogami wojewódzkimi.

Wnioski o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego

Wniosek w sprawie wydania zezwolenia na zajęcie odcinka pasa drogowego oraz wniosek o wydanie zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym drogi wojewódzkiej urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego (według zamieszczonych poniżej wzorów) należy złożyć u zarządcy drogi, co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.

Wniosek do zarządcy drogi o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego, powinien zawierać:

  • imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
  • cel zajęcia pasa drogowego,
  • lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego, a w przypadku reklam powierzchnię reklamy,
  • planowany okres zajęcia pasa drogowego.

Do wniosku należy załączyć:

  • szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1 000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, a w przypadku umieszczenia reklamy – z podaniem jej wymiarów,
  • zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych.

Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi w pasie drogowym powinien określać sposób zabezpieczenia tych robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego.

  • pełnomocnictwo do działania w imieniu Inwestora lub jego kopia (jeżeli wniosek składa Wykonawca) zgodnie z art. 33 Kodeksu Postępowania Administracyjnego,
  • dowód opłaty skarbowej na złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa w wysokości 17,00 zł.

W przypadku zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót do składanego wniosku należy dołączyć dodatkowo:

  • oświadczenie o posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub o zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej.
  • harmonogramu robót prowadzonych w pasie drogowym, zwłaszcza w przypadkach etapowego prowadzenia robót.

Informacja o opłatach za zajęcie pasa drogowego:
Opłatę za zajęcie pasa drogowego zarządca drogi pobiera zgodnie z:

  1. Uchwałą nr XIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko - mazurskiego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (Dz. Urz. Woj. Warmińsko - Mazurskiego Nr 139 z dnia 11 października 2004 r., poz. 1726) zmienioną uchwałami:
    1. nr XLI/841/14 Sejmiku Województwa Warmińsko – Mazurskiego z dnia 28 października 2014r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko-mazurskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (Dz. Urz. Woj. Warmińsko – Mazurskiego z dnia 12 listopada 2014r., poz. 3669)
    2. nr XXIII/534/16 Sejmiku Województwa Warmińsko – Mazurskiegoz dnia 28 grudnia 2016r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko – Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko-mazurskiego na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (Dz. Urz. Woj. Warmińsko – Mazurskiego z dnia 8 lutego 2017r., poz. 596)

Wyliczoną opłatę zajmujący pas drogowy zobowiązany jest wpłacić w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji na rachunek ZDW:

SANTANDER BANK POLSKA S.A. 15 1090 2718 0000 0001 4650 1852

podając datę i numer decyzji, której dotyczy opłata. Nie zapłacenie w terminie należności z tytułu zajęcia pasa drogowego podlegać będzie przymusowemu ściągnięciu należności w trybie egzekucji wraz z kosztami egzekucyjnymi.

Zajmujący pas drogowy jest obowiązany powiadomić zarząd drogi o zakończeniu robót
i przywróceniu odcinka pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności. Zarząd drogi dokonuje komisyjnego odbioru zajmowanego odcinka pasa drogowego.

Jeżeli w 24 miesięcy od udostępnienia dla ruchu uprzednio zajętego odcinka pasa drogowego ujawnią się wady techniczne spowodowane nieprawidłowym wykonaniem robót, zarząd drogi powiadamia o tym zajmującego pas drogowy oraz określa termin usunięcia wad. W razie zwłoki w usunięciu wad zarząd drogi może wykonać niezbędne roboty na koszt zajmującego pas drogowy.

Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości dziesięciokrotnej opłaty ustalanej zgodnie z art. 40, ust. 4-6 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Przez zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia rozumie się samowolne zajęcie pasa, przekroczenie terminu zajęcia lub zajęcie większej powierzchni niż określona w zezwoleniu.
Uwaga! Teren zajęty obejmuje cały plac budowy tj. miejsce wykopu, odkładu urobku, składowania urobku, powierzchnię zajętą przez sprzęt, barakowozy, jak również drogi objazdowe i dojazdowe (za wyjątkiem objazdu po istniejącej sieci dróg).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych:

            - art. 20 pkt 8, art. 39 art. 40

  • § 1 i § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego,
  • art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  • Uchwała nr XXIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko - mazurskiego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (Dz. Urz. Woj. Warmińsko - Mazurskiego Nr 139 z dnia 11 października 2004 r., poz. 1726 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.

Budowa lub przebudowa zjazdu

Zgodnie z art. 29 ust. 2 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych, w przypadku budowy lub przebudowy drogi, budowa lub przebudowa zjazdów dotychczas istniejących należy do zarządcy drogi.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych, budowa nowego lub przebudowa istniejącego zjazdu należy do właściciela lub użytkownika nieruchomości przyległych do drogi, po uzyskaniu w drodze decyzji administracyjnej, zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu.

Zgodnie z art. 30 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych, utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.

Przy budowie zjazdu z drogi wojewódzkiej obowiązuje następujący tryb postępowania:

ETAP I Zezwolenie na lokalizację zjazdu

1. Wnioski o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu z drogi wojewódzkiej należy składać w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie ul. Pstrowskiego 28B, 10-602 Olsztyn.

1.1. Do wniosku należy załączyć:

  • kopię mapy zawierającą: lokalizację zjazdu, przebieg drogi;
  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością oznaczoną jako działka/ki nr ........... na cele budowlane;
  • plan orientacyjny w skali 1:10000 ÷25000 (ewentualnie);
  • kopię decyzji o warunkach zabudowy terenu (jeżeli była wydana) lub wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub miasta;
  • dowód dokonania opłaty skarbowej (82,00 zł) na konto Urzędu Miasta w Olsztynie, tytuł przelewu: „za wydanie decyzji na lokalizację/przebudowę zjazdu z drogi wojewódzkiej nr";
  • pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową 17 zł  w przypadku, gdy wniosek składa osoba upoważniona przez właściciela nieruchomości.

 1.2. Informacja o opłatach skarbowych:

-        wydanie decyzji podlega opłacie skarbowej w wysokości 82,00 zł z chwilą złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, według stawki określonej w części III ust. 44 pkt 2 załącznika do Ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.

-        złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, z chwilą złożenia do organu podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł, według stawki określonej w części IV kol. 3 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (opłata nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub, gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).

1.3. Zwolnienia z opłaty skarbowej:

-        Wydanie decyzji dla inwestycji dotyczącej budownictwa mieszkaniowego nie podlega opłacie skarbowej – zgodnie z art. 2 ust 1 i pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.

-        Wydanie decyzji dla organów administracji państwowej i samorządowej nie podlega opłacie skarbowej - zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.

1.4. Sposób uiszczenia opłaty skarbowej:

- opłaty skarbowej dokonuje się gotówką w kasie organu podatkowego właściwego miejscowo w sprawach opłaty skarbowej - Urzędu Miasta Olsztyn Pl. Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn - Wydział Podatków i Opłat lub na rachunek ww. Urzędu:

09 1030 1508 0000 0008 2310 0003

Urząd Miasta Olsztyna, Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn - Wydział Podatków i Opłat

2. Odpowiedź zostanie udzielona w drodze decyzji administracyjnej, w której zostaną określone także parametry techniczne zjazdu – zgodnie z art. 20 pkt. 8 i art. 29 Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Termin odpowiedzi:
Do 30 dni.

Od decyzji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Wzór wniosku do pobrania

ETAP II Budowa zjazdu

1. Projekt techniczny zjazdu w zakresie konstrukcji i rozwiązań geometrycznych podlega uzgodnieniu w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Olsztynie - w Wydziale Dróg.

2. Przed złożeniem wniosku na zajęcie pasa drogowego na czas prowadzenia robót, należy uzyskać pozwolenie na budowę lub zgłoszenia budowy albo wykonywania robót budowlanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane.

3. Zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy, w związku z tym projekty organizacji ruchu – na czas budowy zjazdu należy zatwierdzić w odpowiednim terenowo Rejonie Dróg Wojewódzkich (w Elblągu, Kętrzynie, Olecku lub Nidzicy).

Projekty stałej organizacji ruchu należy zatwierdzić w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Uwaga:

W przypadku wybudowania lub przebudowania zjazdu bez zezwolenia  zarządcy drogi, ZDW  zgłasza ten fakt właściwemu organowi nadzoru budowlanego w celu prowadzenia dalszego postępowania.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych:

          - art. 29 ust. 1, 2, 3, 4, 5, 29a ust. 1, 2, 3, art.30, art. 40 ust. 1 ust. 2 pkt.1, ust. 3, 4,10, 11, 12, 13.

  • Uchwała nr XXIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko - mazurskiego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (Dz. Urz. Woj. Warmińsko - Mazurskiego Nr 139 z dnia 11 października 2004 r., poz. 1726).
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym.

Uzgodnienie podziału działki przy drodze wojewódzkiej w zakresie obsługi komunikacyjnej

Uzgodnienia dokonuje się na podstawie art. 35 ust. 3 Ustawy z 21 marca 1985r. o drogach publicznych.

Jednym z warunków umożliwiających podział ewidencyjny nieruchomości jest - zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami- zapewnienie projektowanym do wydzielenia działkom dostępu do drogi publicznej, ale za dostęp do drogi publicznej uważa się również wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności dla wydzielonych działek gruntu albo ustanowienia dla tych działek innych służebności drogowych.

Dostęp do drogi publicznej nie jest pojęciem tożsamym ze zjazdem z drogi. Położenie działki przy drodze wojewódzkiej nie oznacza, że zarządca drogi jest zobowiązany do udzielenia jej właścicielowi zgody na wykonanie zjazdu.

Powyższe uzgodnienie z zarządcą drogi sposobu podziału działek, pozwoli na prawidłowe zaprojektowanie zjazdów do poszczególnych działek.

 Wzór wniosku do pobrania


DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA ZEZWOLENIA NA UMIESZCZENIE REKLAMY NA TERENIE PASA DROGOWEGO


- Plan terenu w skali 1: 500 lub 1:1000 ze szczegółową lokalizacją tablicy.
- Opis dokładnej lokalizacji wnioskowanej tablicy reklamowej, takich jak.:

  • Numer i nazwa drogi oraz kilometraż,
  • Odległość od krawędzi jezdni do najbliższej krawędzi wnioskowanej tablicy reklamowej,
  • Odległość wnioskowanej tablicy reklamowej od najbliższych skrzyżowań (w obie strony),
  • Wymiar wnioskowanej tablicy reklamowej oraz określenie czy jest ona dwustronna czy jednostronna.
  • Okres umieszczenia tablicy reklamowej w pasie drogowym.
  • Sposób posadowienia wnioskowanej tablicy reklamowej.
  • Rysunek wnioskowanej tablicy reklamowej lub szczegółowy opis szaty graficznej.
  • Informację, czy wnioskowana tablica będzie wyposażona w oświetlenie zewnętrzne lub wewnętrzne i czy zawierać będzie elementy odblaskowe.

    W przypadku umieszczenia reklamy na słupach oświetleniowych lub energetycznych winna być dołączona zgoda ich właścicieli.

STAWKI OPŁAT za zajęcia elementu pasa drogowego

Stawki opłat za zajęcie pasa drogowego podano zgodnie z uchwałą nr XXIV/328/04 Sejmiku Województwa Warmińsko - Mazurskiego z dnia 31 sierpnia 2004 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wojewódzkich na terenie województwa warmińsko - mazurskiego na cele nie związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (Dz. Urz. Woj. Warmińsko - Mazurskiego Nr 139 z dnia 11 października 2004 r., poz. 1726 z późn. zm.)

 

UWAGA:

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady ustalania właściwości miejscowej organów, do których należy uiszczać opłaty za pełnomocnictwa udzielane przez klientów. 

Podstawa prawna 

Ustawą o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej z dnia 19 listopada 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1757) wprowadzono istotne zmiany do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. 

Istota zmian 

Zasada pozostaje taka sama jak dotychczas: „organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta)”. 

Zmieniła się natomiast właściwość miejscowa organu w przypadkach, w których pełnomocnictwa składane są w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego!

W takich sytuacjach właściwość organu podatkowego definiuje  miejsce zamieszkania albo siedziba mocodawcy.

W przypadku udzielenia pełnomocnictwa przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie – opłatę należy wnieść do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy.

UWAGA: Powyższe zmiany dotyczą tylko sytuacji, w których podmiot udzielający pełnomocnictwa ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej!!!W przypadkach, w których podmiot udzielający pełnomocnictwa nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – organem, do którego należy uiścić opłatę za udzielone pełnomocnictwo będzie Prezydent miasta stołecznego Warszawy,

Nowe zasady weszły w życie 1.01.2025 r.

W przypadku pełnomocnictw składanych tradycyjnie, czyli pisemnie, dotychczasowe zasady pozostają bez zmian. Oznacza to, że opłaty za udzielone pełnomocnictwa będziemy wnosić nadal do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu.