Jak
V. JAK – czyli w jakich warunkach dochodziło do wypadków na drogach wojewódzkich
Warunki atmosferyczne |
wypadki |
zabici |
ciężko ranni |
ranni |
kolizje |
dobre warunki |
163 |
26 |
60 |
208 |
1 442 |
oślepiające słońce |
4 |
0 |
1 |
4 |
34 |
silny wiatr |
13 |
1 |
5 |
17 |
53 |
pochmurno |
61 |
5 |
22 |
75 |
512 |
opady deszczu |
19 |
4 |
10 |
27 |
163 |
opady śniegu, gradu |
19 |
0 |
1 |
23 |
177 |
mgła, dym |
6 |
2 |
1 |
4 |
28 |
RAZEM |
285 |
38 |
100 |
358 |
2 409 |
Przeważająca ilość wypadków miała miejsce przy dobrej pogodzie. Drogi wojewódzkie wyróżniają się na tle dróg regionu zwiększonym udziałem wypadków przy silnym wietrze oraz podczas opadu śniegu lub gradu.
Konsekwencją rozkładu liczby wypadków jest udział ofiar zabitych. Większy od przeciętnej udział zabitych na drogach wojewódzkich wystąpił podczas opadu deszczu oraz w warunkach ograniczonej widoczności.
Opad deszczu stanowił czynnik sprzyjający generowaniu ofiar ciężko rannych na drogach wojewódzkich.
Pogorszone warunki atmosferyczne mają na drogach wojewódzkich większy wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa niż na pozostałych drogach regionu
Stan nawierzchni |
wypadki |
zabici |
ciężko ranni |
ranni |
kolizje |
sucha |
150 |
19 |
56 |
175 |
1 270 |
mokra |
72 |
13 |
24 |
101 |
588 |
kałuże, rozlewiska |
3 |
0 |
1 |
6 |
10 |
oblodzona, zaśnieżona |
49 |
3 |
16 |
65 |
434 |
zanieczyszczona |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
koleiny, garby |
10 |
3 |
2 |
10 |
74 |
dziury, wyboje |
1 |
0 |
1 |
1 |
23 |
RAZEM |
285 |
38 |
100 |
358 |
2 409 |
Mimo że do największej liczby wypadków doszło na suchej nawierzchni, na drogach wojewódzkich wyjątkowo wyróżnia się stan oblodzenia i zaśnieżenia – udział wypadków w takich warunkach jest znacznie wyższy niż dla ogółu dróg. Również stan techniczny jezdni odgrywa istotną rolę na drogach wojewódzkich.
Stan techniczny jezdni, a więc koleiny i garby przyczyniły się w znacznie większym stopniu do powstania ofiar zabitych na drogach wojewódzkich.
Oblodzona lub zaśnieżona jezdnia miała w roku 2013 znacznie większych udział w powstaniu ofiar ciężko rannych na drogach wojewódzkich niż w odniesieniu do wszystkich dróg regionu.
Drogi wojewódzkie charakteryzuje znaczny udział złego stanu nawierzchni w powstawaniu wypadków drogowych.
Warunki oświetlenia |
wypadki |
zabici |
ciężko ranni |
ranni |
kolizje |
światło dzienne |
198 |
22 |
71 |
257 |
1 647 |
zmrok, świt |
23 |
3 |
12 |
32 |
236 |
noc - droga oświetlona |
19 |
1 |
2 |
21 |
116 |
noc - droga nieoświetlona |
45 |
12 |
15 |
48 |
410 |
RAZEM |
285 |
38 |
100 |
358 |
2 409 |
Najczęściej do wypadków dochodzi w warunkach oświetlenia dziennego – ponad 2/3. Drogi wojewódzkie wyróżniają się zwiększonym udziałem złych warunków widoczności.
Niedostateczne warunki widoczności mają również istotny wpływ na powstawanie ofiar zabitych.
Podobnie jak udział liczby wypadków i ofiar zabitych udział ofiar ciężko rannych na drogach wojewódzkich wskazuje złe warunki oświetlenia jako czynnik sprzyjający wypadkom i ich ciężkości.
Niedostateczne warunki oświetlenia w istotny sposób wpływają na pogorszenie poziomu bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich.
- Szczegóły
- Administrator
- Odsłony: 891