Głównej zawartości

Jak

V.   JAK – czyli w jakich warunkach dochodziło do wypadków na drogach wojewódzkich

Warunki atmosferyczne

wypadki

zabici

ciężko ranni

ranni

kolizje

dobre warunki

163

26

60

208

1 442

oślepiające słońce

4

0

1

4

34

silny wiatr

13

1

5

17

53

pochmurno

61

5

22

75

512

opady deszczu

19

4

10

27

163

opady śniegu, gradu

19

0

1

23

177

mgła, dym

6

2

1

4

28

RAZEM

285

38

100

358

2 409

jak1             jak2

Przeważająca ilość wypadków miała miejsce przy dobrej pogodzie. Drogi wojewódzkie wyróżniają się na tle dróg regionu zwiększonym udziałem wypadków przy silnym wietrze oraz podczas opadu śniegu lub gradu.

jak3             jak4

Konsekwencją rozkładu liczby wypadków jest udział ofiar zabitych. Większy od przeciętnej udział zabitych na drogach wojewódzkich wystąpił podczas opadu deszczu oraz w warunkach ograniczonej widoczności.

jak5             jak6

Opad deszczu stanowił czynnik sprzyjający generowaniu ofiar ciężko rannych na drogach wojewódzkich.

Pogorszone warunki atmosferyczne mają na drogach wojewódzkich większy wpływ na obniżenie  poziomu bezpieczeństwa niż na pozostałych drogach regionu

Stan nawierzchni

wypadki

zabici

ciężko ranni

ranni

kolizje

sucha

150

19

56

175

1 270

mokra

72

13

24

101

588

kałuże, rozlewiska

3

0

1

6

10

oblodzona, zaśnieżona

49

3

16

65

434

zanieczyszczona

0

0

0

0

10

koleiny, garby

10

3

2

10

74

dziury, wyboje

1

0

1

1

23

RAZEM

285

38

100

358

2 409

jak7             jak8

Mimo że do największej liczby wypadków doszło na suchej nawierzchni, na drogach wojewódzkich wyjątkowo wyróżnia się stan oblodzenia i zaśnieżenia – udział wypadków w takich warunkach jest znacznie wyższy niż dla ogółu dróg. Również stan techniczny jezdni odgrywa istotną rolę na drogach wojewódzkich.

jak9             jak10

Stan techniczny jezdni, a więc koleiny i garby przyczyniły się w znacznie większym stopniu do powstania ofiar zabitych na drogach wojewódzkich.

jak11             gdzie12

Oblodzona lub zaśnieżona jezdnia miała w roku 2013 znacznie większych udział w powstaniu ofiar ciężko rannych na drogach wojewódzkich niż w odniesieniu do wszystkich dróg regionu.

Drogi wojewódzkie charakteryzuje znaczny udział złego stanu nawierzchni w powstawaniu wypadków drogowych.

Warunki oświetlenia

wypadki

zabici

ciężko ranni

ranni

kolizje

światło dzienne

198

22

71

257

1 647

zmrok, świt

23

3

12

32

236

noc - droga oświetlona

19

1

2

21

116

noc - droga nieoświetlona

45

12

15

48

410

RAZEM

285

38

100

358

2 409

jak13             jak14

Najczęściej do wypadków dochodzi w warunkach oświetlenia dziennego – ponad 2/3. Drogi wojewódzkie wyróżniają się zwiększonym udziałem złych warunków widoczności.

jak15             jak16

Niedostateczne warunki widoczności mają również istotny wpływ na powstawanie ofiar zabitych.

jak17             jak18

Podobnie jak udział liczby wypadków i ofiar zabitych udział ofiar ciężko rannych na drogach wojewódzkich wskazuje złe warunki oświetlenia jako czynnik sprzyjający wypadkom i ich ciężkości.

Niedostateczne warunki oświetlenia w istotny sposób wpływają na pogorszenie poziomu bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich.